Jak rzetelnie przeprowadzić analizę Raportu z badania pracy dyplomowej? Należy pamiętać o kilku bardzo istotnych zasadach.

  • Czerwony wskaźnik PRP nie musi oznaczać plagiatu.
  • Wskaźniki poziomu podobieństwa, parametrów wyników i wykluczeń powinny być dostosowane przez Administratora do specyfiki budowy prac na danych jednostkach.
  • Oznaczone fragmenty mogą być cytatami użytymi zasadnie, zaś w treści mogą znajdować się poprawnie umieszczone przypisy.
  • Fragmenty oznaczone znaczkiem cudzysłowu  mogą być zarówno prawidłowym cytowaniem jak i całkowitą kopią źródła.
  • Wyrazy nierozpoznane, znaki specjalne czy też litery z obcego języka nie muszą oznaczać plagiatu.
  • Ważny jest cel, liczba i zasadność użycia elementów, z których zbudowana jest praca dyplomowa.

Czytanie Raportu nie powinno sprowadzać się jedynie do wyniku PRP. Należy mieć na względzie jego budowę oraz to, że każda z sekcji raportu prezentuje istotne dane.

Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych sugestii i wskazówek, w jaki sposób przystąpić do interpretacji wyniku badania pracy.

  • Krok 1. Statystyka tekstu; Krok 2. Wykres długości znaków

  • Krok 3. Wynik PRP dla danych fraz

  • Krok 4. Rozpoznanie cytowań i kopii

  • Krok 5. Studium pozostałych podobieństw

  • Krok 6. Analiza ewentualnych manipulacji

  • Krok 7. Ponowne przeliczenie wyniku

  • Krok 8. Wprowadzenie ewentualnych wniosków

 

UWAGA:
Maksymalny czas badania to 24 godziny.
Jeśli wynik nie pojawi się po tym czasie, a badana praca ma format *.pdf, JSA prawdopodobnie nie jest w stanie odczytać tekstu z dokumentu. Przyczyną może być:

  • Ustawienie eksportu
    W niektórych programach (m.in. Word) eksport do PDF ma opcję „zachowaj wygląd” albo „konwertuj do krzywych”. To zabezpiecza dokument, żeby wyglądał identycznie na każdym komputerze, ale eliminuje możliwość zaznaczania i wyszukiwania tekstu.
  • Problemy z licencją na czcionkę
    Niektóre fonty mają ograniczenia licencyjne. Zamiast osadzić je w PDF, program zamienia je na krzywe/obrazy.
  • Druk do PDF zamiast zapisu do PDF
    Jeśli używasz opcji drukuj → PDF (zamiast zapisz jako PDF), wiele „drukarek PDF” traktuje tekst jak grafikę i dlatego litery mogą być spłaszczane do obrazów.

W takiej sytuacji autor pracy musi ponownie, właściwie zapisać dokument, aby możliwe było jego zbadanie przez algorytmy JSA.